Kemalangan Jalan Raya Satu Tragedi Kemanusiaan

Saya terbaca satu berita dalam akhbar Sinar Harian semalam (Selasa 12hb Julai 2016) berkenaan seorang remaja pelajar tingkatan lima yang memerlukan bantuan kewangan untuk membiayai bil rawatan akibat kemalangan jalan raya pada hari Rabu lalu (6hb Julai 2016).


Remaja tersebut Tang Miu Peng, berumur 17 tahun dari Taman Desa Rishah di Ipoh kini masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Pantai, Ipoh. Kemalangan berlaku di antara motosikal yang ditunggang pelajar tersebut berlanggar dengan sebuah lagi motosikal. Tidak diceritakan pula keadaan penunggang motosikal yang lagi satu. Akibat kemalangan tersebut, Miu Peng mengalami kecederaan parah iaitu patah tulang di bahagian muka, patah tangan kanan dan pendarahan di bahagian limpa dan hati. Tiada maklumat juga diberikan samada mangsa memakai topi keledar atau tidak semasa kejadian. Saya juga tidak pasti berkenaan mangsa mempunyai lesen memandu atau tidak.

Mangsa yang sedang dirawat di hospital swasta tersebut memerlukan bantuan kewangan sebanyak lebih kurang RM200,000 untuk membayar bil rawatan seperti yang dimaklumkan oleh pihak hospital. Keluarga beliau terpaksa memohon bantuan orang ramai. Cerita lanjut tentang mangsa boleh dibaca di pautan di akhir artikel ini.

Wahai rakyat Malaysia yang dikasihi sekalian, lihatlah bagaimana kemalangan jalan raya telah merubah bukan sahaja kehidupan si mangsa, malah keseluruhan keluarganya dalam sekelip mata! Mangsa seorang pelajar sekolah menengah yang mampu berdikari sendiri dalam aktiviti harian, dan kemungkinan besar juga menjadi harapan keluarganya untuk berjaya dalam kehidupannya. Langit yang disangka cerah, rupanya hujan di tengahari. Tiada siapa pun pernah menyangka dan terlintas dalam fikiran bahawa kejadian ini akan menimpa mereka. Kalaulah mangsa atau keluarga mangsa dikurniakan ‘Deria Ke-Enam’ ataupun ‘Sixth Sense’ oleh Tuhan, kemungkinan besar mangsa tidak akan keluar rumah pada hari tersebut dan ‘terselamat’.

Realitinya, ia tak akan berlaku begitu. Kemalangan jalan raya boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Tiada sesiapa pun akan terkecuali dari malapetaka ini.

“Berdasarkan statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), jumlah kemalangan jalan raya sepanjang tahun 2015 mencatatkan jumlah yang amat tinggi, iaitu sebanyak 489,606 kes.

“Jumlah kematian pula mencatatkan sebanyak 6,193. Jika didarab dengan lima tahun, jumlahnya boleh memenuhi Stadium Negara,” ujar YAB. Perdana Menteri Malaysia semasa perasmian Sambutan Hari Polis ke-209 di Pulapol pada 25 Mac 2016 kepada Astro Awani.

Kenapakah saya mengatakan kemalangan jalan raya ini satu tragedi kemanusiaan? Ia adalah kerana telah terlalu ramai manusia di seluruh dunia mengalami kecederaan parah yang boleh mengakibatkan kecacatan kekal ataupun kematian. Kemalangan jalan raya semestinya akan menyebabkan kerugian harta benda peribadi dan harta benda awam. Ia juga semestinya menyebabkan kerugian organisasi di mana mangsa tersebut melibatkan diri. Dan sudah terbukti sudah banyak keluarga yang sengsara akibat ketua keluarga yang tidak lagi dapat menyara keluarga masing-masing akibat tragedi ini.

Masalah utama dengan masyarakat di Malaysia ini adalah masalah kurangnya kesedaran tentang keselamatan jalan raya. Walaupun setiap hari masyarakat disajikan dengan berita kemalangan jalan raya yang menyebabkan kecederaan parah atau kematian, kadar kemalangan masih tidak berkurangan, dan adakalanya meningkat. Ia boleh dijadikan penanda aras kesedaran masyarakat tentang keselamatan jalan raya. Mungkin disebabkan berita kemalangan jalan raya sudah menjadi sebati dalam diri masyarakat, maka tragedi itu dianggap seperti perkara biasa, sehinggalah ia berlaku kepada diri sendiri atau keluarga dan kenalan rapat.

Selagi pihak-pihak berwajib gagal berbuat sesuatu untuk meningkatkan tahap kesedaran masyarakat tentang pentingnya menjaga keselamatan sebagai pengguna jalan raya, selagi itulah usaha untuk memberi pendidikan tidak akan berjaya dengan sepenuhnya. Alasannya sangat mudah, jika masyarakat tidak benar-benar faham kenapa pentingnya untuk selamat, maka apa sahaja yang diberitahu, diajar, ditulis, dididik tidak akan mendatangkan kesan ke dalam diri si penerima, walau banyak mana pun maklumat yang diberikan oleh si pemberi. Ibarat menuangkan air di atas daun keladi, ia tidak akan melekat di dalam minda dan jiwa mereka.

Pada pendapat saya, perkara ini sangat penting dan perlu dimulakan secara agresif sekarang. Malaysia dikatakan menuju ke arah ‘Negara Maju’ pada tahun 2020 (kurang dari 4 tahun lagi) tetapi kita masih lihat sikap dan pemikiran rakyat Malaysia masih agak mundur ke belakang. Usaha-usaha yang lebih agresif dan berkesan oleh pihak-pihak yang terlibat dalam keselamatan jalan raya harus dimulakan sekarang tanpa berlengah lagi. Jikalau masyarakat boleh disajikan dengan berita tentang kemalangan jalan raya setiap hari di semua media cetak dan tv serta radio, kenapa tidak dibuat juga ruangan untuk pendidikan keselamatan jalan raya? Pihak berkuasa mempunyai ruang dan peluang yang luas dalam media di Malaysia jika benar-benar serius ingin menggunakannya untuk tujuan meningkatkan lagi kesedaran masyarakat tentang keselamatan jalan raya.

Isu keselamatan jalan raya adalah isu yang perlu dipandang serius oleh semua pihak dan lapisan masyarakat. Semua pihak perlu memikul tanggungjawab, bukan hanya pihak kerajaan sahaja yang perlu mainkan peranan. Banyak juga pihak swasta yang ingin bersama untuk menyumbang kepada negara dalam mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Semua pihak terlibat perlu duduk semeja untuk sesi ‘Brainstorming’ mencari idea dan jalan terbaik secara bersama.

Selagi pihak-pihak terlibat tidak berbuat sesuatu, maka keadaan tidak akan berubah. Selagi masyarakat tiada kesedaran, usaha untuk memberi pendidikan keselamatan jalan raya tidak akan berjaya sepenuhnya. Kesedaran dalam jiwa masyarakat perlu ada supaya dapat menerima pendidikan yang diberikan nanti. Jangan ambil ringan soal ini kerana sudah terbukti ia sudah meragut dan memusnahkan kebahagiaan ramai manusia di Malaysia dan di seluruh dunia. Ia adalah tragedi kemanusiaan sejagat.

Pautan (link) berita di atas boleh dibaca di SINI

Leave a comment